Kesasar, Bromo, Gili Ketapang, Safaripark Prigen, O ja en lesgeven.

24 maart 2018 - Soerabaja, Indonesië

Inmiddels alweer bijna zeven weken van huis. Het klinkt misschien een beetje cliché, maar de tijd vliegt. Een hoop gezien en meegemaakt en woensdag is het alweer tijd om even een weekje te gaan genieten op Bali. Kortom: de laatste week van Jan en Matthijs. Na Bali heb ik nog een weekje vrij, waarin ik het land verder nog kan ontdekken en vervolgens ga ik terug naar de Pembangunan Jaya om hier nog een aantal weken les te geven!

​​Kesasar (verdwaald!)

​De avond voordat wij op safari met de kleuters gingen, bleven Jan, Matthijs en ik bij Eulis en haar familie slapen. Jan en Matthijs gingen met de scooter op zoek naar nasi goreng, zodat we dit bij Eulis haar huis konden eten. Al snel kregen wij een bericht dat ze verdwaald waren. Eulis en ik besloten om op de scooter te stappen en op zoek te gaan naar hen. Ik probeerde enigszins te navigeren, maar aangezien het allemaal kleine straatjes waren, sloegen we al gauw de verkeerde straat in. Matthijs kon met onze live-locatie meekijken en daardoor was het al gauw duidelijk dat wij verkeerd gereden waren.

Ons Rescue team had gefaald, zij kwamen namelijk nu naar ons..

​Kortom ben je verdwaald? Zoek een beter rescue team.

​​​We hadden elkaar inmiddels gevonden, maar het belangrijkste hadden we nog niet. De nasi goreng... Achteraf gezien bleek er gewoon een kraampje langs de straat van Eulis te zijn, waar we deze nasi goreng konden krijgen.

Verdwaald? Reddingsteam Eulis en Maarten komt eraan. Om vervolgens zelf verkeerd te rijden..

Met de kleuters op safari - Safaripark Prigen

​Met twee grote bussen vertrokken wij vanaf de school naar het Safaripark. De kleuters waren vol energie en hadden er zin in. Logisch natuurlijk, want ze gingen op schoolreis! Tijdens de busreis viel het brandblusapparaat van de standaard, waardoor de hele bus onder de poeder zat. We hadden even een kleine stop, waar de bus schoongemaakt werd en we reden vervolgens door de verschillende ''continenten'' van het Safaripark. We reden door Europa, Amerika en Afrika, waar een hoop verschillende beesten vrij rondliepen. Een aantal beesten vonden het uiteraard interessant om voor de auto's en bussen stil te gaan staan op de weg.

Bij dit Safaripark waren er leuke shows en was het al gauw duidelijk dat de dieren vrij goed behandeld werden.

​​​Kortom: een geslaagde dag met de kleuters op Safari

SafariparkOp pad met de kleutersSafaripark

Bromo / Gili Ketapang tour

​Zaterdag 10 maart gingen we met de trein naar Probolinggo om vervolgens naar een plaatsje dichtbij de Bromo vulkaan te gaan. Hier zouden we dan verblijven in een homestay om vervolgens om 0200 's nachts onze homestay te verlaten om naar de vulkaan te gaan.

Een man van een homestay, die de volgende dag onze chauffeur zou zijn vertelde iets over studentenkorting. Het probleem was alleen dat we onze studentenkaart niet meegenomen hadden. Van Jan en mij lag deze gewoon in Surabaya, netjes op onze kamer op het bureau. Eulis had een geniaal idee en besloot om vanaf haar telefoon een brief te maken namens het ''School Science Center'' , waar zij een actieve rol in heeft op school. In de brief stond beschreven dat wij studenten waren die vanuit deze organisatie de excursie gingen maken. Deze studentenkorting zou namelijk bijna 20 euro schelen, wel echt de moeite dus.

​​Achteraf gezien bleek er geen studentenkorting te zijn, dus hoe die man bij de Homestay aan deze informatie kwam weten wij ook niet, maar het feit dat Eulis een hele brief had bewerkt, was al geniaal op zich.

​Om twee uur 's nachts gingen wij met een jeep richting de Bromo vulkaan. Ongelooflijk respect voor die chauffeur: de wegen zijn een en al bochtjes, er zitten een hoop gaten in de weg en het is erg donker.

​​De temperatuur op de Bromo was een stuk kouder, stel je even voor dat je van een temperatuur van 33 graden naar een temperatuur van een graad of 10 gaat en op een heuvel stil zit om te wachten op de zonsopgang. Het was een beetje bewolkt, maar op een gegeven moment kwamen de sterren door en werd het langzamerhand ook licht. Wat een uitzicht, op deze geweldige indrukwekkende vulkaan.

Vervolgens gingen we deze vlakte vanaf beneden nog bekijken. Helaas hadden we niet genoeg tijd om de krater de bekijken omdat we de boot naar Gili Ketapang moesten halen. Een klein eiland vlak boven Java, waar we lekker hebben gesnorkeld en genoten hebben van ons eerste Indonesische strand.

Een heerlijke dag met Eulis, Joshua, Jan, Matthijs en Simone.

Teletubie hill 2.0BromoSterrenJan en Eulis bij bromoJeeps

​Foto's Gili Ketapang

Onze bootVisjes spottenBersantai di pantaiOp de bootPantai

Scholen

​​De laatste dag op Al Falah zit er inmiddels op en vanaf nu ga ik mij volledig focussen op een school: Pembangunan Jaya 2 in SIdoarjo. Wat een geweldige school: toppers van leerkrachten en hele enthousiaste kinderen.

Ik moet zeggen dat ik wel bewondering voor de leerkrachten daar heb, wat maken zij een lange dagen. 's Morgens vroeg tot 's avonds laat, maar vaak ook op zaterdag verschillende afspraken om de school te promoten en dergelijke.

De muziekdocent Alex is echt geweldig: ik weet zeker dat Nederland behoefte aan zo'n muziekdocent zou hebben. Hij kan werkelijk waar ieder instrument bespelen en na een paar keer een lied geluisterd te hebben, kan hij een nummer dan ook spelen. Hij is dan ook druk bezig met alle studenten en andere docenten voor de student performing, waar de kinderen gaan dansen en de kinderen en docenten in een band gaan optreden. Ook wij moeten er straks aan geloven..

2BWanneer je achtervolgt wordt om naar de wc te gaan 😂Zulke kinderen wil je toch gewoon in je klasTrotse meesterSamen lerenOver teambuilding gesprokenLeren is leuk

​​Ik geniet echt werkelijk waar iedere keer weer van het lesgeven aan de kinderen. Als je aankomt op school blijven de kinderen enorm enthousiast en schreeuwen ze Mister Martin! (Maarten blijkt toch lastig om uit te spreken). Heerlijk, hoe blij de kinderen zijn om les van je te mogen krijgen. Ik realiseer me nu al wel dat ik de kinderen wel ga missen, ondanks het gelukkig nog lang niet zo ver is.

​​We gaan veel op pad met onze ''Bule sitter'' Eulis. Afgelopen week zijn we nog gezellig naar Suroboyo Carnival geweest, een groot pretpark in Surabaya. Een heerlijk avondje, waar we ook nog gezellig gekart en gelasergamed hebben.

LasergamenKarten

​Van alles wat:

SpoorFavoriete kokLumpurGezellig avondje

Zo zijn jullie weer een beetje op de hoogte van mijn leven hier. Vanaf woensdag ga ik lekker genieten van twee weken vakantie in dit prachtige land om vervolgens nog een aantal weken les te geven.

Ik houd jullie op de hoogte!

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Bianca:
    24 maart 2018
    Leuk Maarten! Goed naar je zin zo te lezen. Tot over een paar weken!!
  2. R vb wetering:
    26 maart 2018
    Geweldig Maarten
    ook al zijn we er zelf niet bij je laat ons wel je avonturen meebeleven.
  3. Anton Bakker:
    13 april 2018
    Ha Maarten,
    Alsof ik terug in de tijd reis: geweldig om te zien en om te lezen. Het ga je goed.
    groeten van
    Anton