Antusias Diajar Guru Belanda

26 februari 2018 - Soerabaja, Indonesië

Alweer bijna drie weken van huis en wat hebben we alweer een hoop meegemaakt: culture day, twee keer in de Indonesische krant, een aantal geweldige stagedagen, naar de waterval met stage en onder andere Chinees nieuwjaar gevierd.

Culture day​​

Om half 7 werden we door Eulis opgehaald voor Culture day. Geen enkel idee wat ons te wachten stond, we wisten alleen dat we een zwart shirt aan moesten en vervolgens in Javaanse traditionele kleren aangekleed zouden worden. Ook alle kinderen kwamen verkleed naar school, sommigen in Indiase stijl, anderen in Chinese stijl enzovoort. Het was enorm gaaf om te zien hoe iedereen eruit zag.

Alle kinderen moesten op het podium lopen om hun outfit te laten zien en vervolgens kwamen de kinderen in groepen aan de beurt om verschillende traditionele of moderne culturele dansen te laten zien. Ook Jan, Matthijs en ik moesten eraan geloven. Ik had een gitaar gekregen en moest hierop een liedje gaan spelen. De directrice zei, terwijl ik aan het spelen was, dat ik er eigenlijk ook wel bij moest gaan zingen. Daar stond ik dan, op een podium voor een vrij volle zaal met enorm veel kinderen, ouders en leraren. Er was geen andere mogelijkheid dan het gewoon doen. En zo beleefd, zoals de kinderen hier altijd zijn, kreeg ik een hard applaus. Vervolgens moesten Jan en Matthijs nog op het podium gaan dansen en dit viel ook bij het publiek in de smaak.

.Klaar voor culture dayReady for culture dayculture day lerarenCulture day met kinderen

​Jawa Pos

Na culture day stonden we voor het eerst in de Jawa Pos , de Indonesische krant van Oost-Java. In dit stuk stond beschreven dat er drie studenten uit Nederland lessen zouden geven en dat zij actief deelnamen aan de cultuurdag op de school.

Krant culturedayArtikel uit Jawa Pos

Een week later stond ik weer in de krant.  Het vorige artikel had Richard, mijn leraar van Bahasa Indonesia vertaald. Vandaar dat ik hem vroeg of hij dit voor mij wilde vertalen. In het artikel staat het volgende beschreven:

Antusias Diajar Guru Belanda
Met enthousiasme ontvangen de leerlingen de lessen van de Nederlandse Leraar.

Sidoarjo -  Voor vier maanden zullen drie Nederlandse studenten aan de Sekolah Pembangunan Jaya 2 lesgeven. Deze studenten zijn Maarten van de Wetering, Jan Folkertsma en Matthijs Popma. Om de beurt zullen zij de TK (kleuterschool), de basisschool, de eerste middelbare school en de hogere middelbare school PJ2 les geven. Gisteren (20/2) gaf Maarten les aan de vier klassen. Dat zijn klas 2-A, 2-C, 1-B en 3-A. Maarten leerde de studenten hoe je vuurwerk kunt tekenen. In klas 1-B gaf hij computerles. In klas 2-C gaf hij geografie. Ondertussen liet deze Katholieke Pabo Zwolle student nog de leerlingen van de klas 2-A een miniatuur uitbarstende vulkaan te maken. Vol enthousiasme ontvangen de kinderen deze uitdaging. Maarten gaf de lessen in het Engels, niet in het Nederlands. Echter raken de kinderen niet in de war, omdat ”De Engelse taal hoort bij het lesprogramma Engels-plus”, zei Yuli Indrasari,hoofd van de basisschool PJ2

Het is niet te beschrijven hoe je in dit land ontvangen wordt. De kinderen en de leraren benadrukken vaak dat ze blij zijn dat je er bent.

Op de stageschool geef ik verschillende vakken, aan verschillende leeftijden. Soms aan kinderen van een jaar of zes, maar soms ook aan leerlingen van zestien. Ik heb al muziek gegeven, arts and crafts, Engels, geografie en science. Laatst gaf ik een les Engels aan de klas van Joshua, een aantal meiden van de middelbare school wisten dit en kwamen door de gang heen gerend, om uiteindelijk met mij op de foto te gaan.

Nadat de meisjes speciaal voor de foto, de gang over gerend waren, gingen we uiteraard op de foto.

Inmiddels heb ik ook al een aantal mooie lessen mogen geven. Maar tot nu toe is dit denk ik nog wel mijn hoogtepunt:

Vulkaan experiment, eruptieVulkaan experiment

De kinderen vonden het geweldig. Vulkanen hebben natuurlijk een grote betekenis voor de kinderen, omdat Indonesië er zoveel kent. Na de les waren er een aantal kinderen die maar al te graag mijn handtekening wilde.

Sir, can i have your signature?

Pacet

​De kinderen van de school Al Falah gingen een aantal dagen op kamp en er werd aan ons gevraagd of we het leuk zouden vinden om langs te komen. We werden opgehaald door onze chauffeur en gingen richting Pacet.  Hoe dichter we bij de bestemming kwamen, hoe meer we het landschap zagen veranderen. Het uitzicht was echt ge-wel-dig. Vervolgens kwamen we aan op een school, waar de kinderen van Al Falah ook waren. Aan ons de taak om wat activiteiten met hen te doen. Na een aantal activiteiten was het tijd om naar de waterval te gaan. Wat een adembenemend uitzicht.

​Kortom een heel vervelend dagje stage...

Uitzicht in PacetWaterval in PacetPacet met  Al Falah , Jan en Matthijsmooi uitzichtBoompje planten pacet

Gong Xi Fa Cai​​

Omdat er vrij veel kinderen met een Chinese achtergrond op mijn stageschool zitten, waren wij met Chinees Nieuwjaar vrij. Dit moest uiteraard gevierd worden en op zaterdag vertrokken wij met Eulis en Tini naar Loop, waar ´s avonds ook een Barongsai voorstelling plaats vond.

​​Het was echt super vet om te zien, hoe deze drakendans gedaan werd. ​​

Chinees nieuwjaar met Eulis, Tini, Jan en MatthijsChinees nieuwjaar Barongsai 2Chinees nieuwjaar Barongsai

Weeshuis

Als ik een uurtje of wat tijd over heb, ga ik graag even naar het weeshuis om even met de kinderen, of ouderen te badmintonnen, te basketballen of een ander spelletje te doen. Bij het weeshuis kan eigenlijk vrijwel niemand goed Engels, op een iemand na. Maar met handen en voeten en mijn Indonesische taalboekje begint het steeds meer vanzelf te gaan.

In de eerste week dat wij hier waren, is er een man uit het weeshuis overleden. Deze man woonde hier met zijn kinderen. Zijn zeven jarige zoontje Reza en zijn vier jarige dochter .

​Deze kinderen waren dus eigenlijk nog geen wees, maar nu zijn ze hun vader verloren.

Voor het weeshuis hebben wij inmiddels al een badminton net aangeschaft en opgehangen, aangezien ´´bulu tangkis´´ hier heel populair is. Daarnaast hebben we een basketbalnet voor hen aangeschaft en nog een leuk spel, waarbij zij frisbees in een korf moeten werpen. De eerste dag werd het gelijk al even goed getest.

Reza, een zeven jarige jongen van het weeshuisweeshuis 2weeshuis met nieuwe spullen

​Nog wat foto´s:

Karambol,  een soort vorm van biljart dat erg populair is in Zuid-AziëVeel te jonge jochies op een scooterSoms moet je ook even wat anders eten dan Nasi GorengAl falah 6b

Zo zijn jullie inmiddels weer iets meer op de hoogte van mijn afgelopen twee weken. Doordat we vooraf de lessen bahasa Indonesia hebben gevolgd, gaat het leren van de taal nu vrij snel. We beginnen veel woorden te herkennen en ook steeds makkelijker te gebruiken en een aantal Nederlandse woorden zijn ook woorden in Indonesië: wortel, asbak, klompen, opa, oma, (o)om en tante.

​Sampai Jumpa!

1. Annemiek:
    26 februari 2018
    Mooi verslag weer Maarten!
  2. Reijer:
    26 februari 2018
    Leuk om te lezen wat je zoal uitspookt
  3. Richard Gerrits:
    Jempol, Geweldig en goed gedaan!! 👍🏽
    De groetjes daar 👋🏽
  4. Hans:
    Leuk Maarten👍
  5. Erna:
    26 februari 2018
    Wat ontzettend gaaf dat je daar bent. Veel plezier en mooie momenten!
  6. Reina:
    Hey Maarten!
    Wat leuk om jou zo te kunnen volgen. Veel plezier nog!